Skip to main content
  • INFORMACJE O TRYBIE PRZENIESIENIA RACHUNKU PŁATNICZEGO

Informacje o trybie przeniesienia rachunku płatniczego

  1. Bank Spółdzielczy w Legionowie, zwany dalej „dostawcą przejmującym”, informuje o sposobie przeniesienia rachunku płatniczego od dotychczasowego banku, zwanego dalej „dostawcą przekazującym”.

     

  2. Proces przeniesienia rachunku płatniczego Bank Spółdzielczy w Legionowie realizuje zgodnie
    z przepisami Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (z późn. zm.).

     

  3. Przez „przeniesienie rachunku płatniczego” należy rozumieć przekazanie, z upoważnienia Klienta będącego konsumentem, rachunku oraz usług płatniczych i informacji powiązanych z tym rachunkiem, lub salda tego rachunku, pomiędzy bankami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

     

  4. Konsument składa u dostawcy przyjmującego Upoważnienie do przeniesienia rachunku płatniczego oraz Wniosek o przeniesienie rachunku płatniczego przez konsumenta. Wzór Upoważnienia oraz Wniosek Bank udostępnia konsumentowi w formie papierowej
    oraz za pośrednictwem swojej strony internetowej, www. bslegionowo.pl.

     

  5. Dostawca przyjmujący, w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania Upoważnienia, zwraca się do dostawcy przekazującego o dokonanie następujących czynności, o ile zostały zawarte
    w Upoważnieniu:

 

  1. przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, wykazu istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz dostępnych informacji o udzielonych zgodach na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione,
  2. przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, dostępnych informacji o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta
    w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień zwrócenia się o te informacje,
  3. zaprzestania akceptowania poleceń zapłaty i przychodzących poleceń przelewu, ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu, w przypadku gdy dostawca przekazujący nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty
    na rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego,
  4. anulowania zleceń stałych ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu,
  5. przekazania środków pieniężnych pozostających na rachunku płatniczym prowadzonym przez dostawcę przekazującego w dniu określonym przez konsumenta w Upoważnieniu,
  6. zamknięcia rachunku płatniczego konsumenta prowadzonego przez dostawcę przekazującego w dniu wskazanym przez konsumenta w Upoważnieniu.
  7. Dostawca przekazujący dokonuje następujących czynności, o ile są objęte Upoważnieniem:
  8. przekazuje dostawcy przyjmującemu informacje, o których mowa w pkt. 5 ppkt 1-6, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania Upoważnienia,
  9. ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu zaprzestaje akceptowania przychodzących na rachunek płatniczy poleceń przelewu i poleceń zapłaty w przypadku gdy nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty na rachunek płatniczy posiadany lub otwarty przez konsumenta u dostawcy przyjmującego, a w przypadku odmowy przyjęcia transakcji informuje płatnika lub odbiorcę o przyczynach odmowy,
  10. anuluje zlecenia stałe ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu,
  11. przekazuje środki pieniężne pozostające na rachunku płatniczym prowadzonym przez niego na rachunek płatniczy prowadzony przez dostawcę przyjmującego, w dniu określonym
    w Upoważnieniu
    ,
  12. zamyka rachunek płatniczy w dniu określonym w Upoważnieniu, jeżeli nie istnieją na nim nieuregulowane zobowiązania uniemożliwiające jego zamknięcie, i pod warunkiem zakończenia czynności wymienionych w ppkt. 1-3.
  13. Dostawca przyjmującyw terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt. 5 ppkt 1-6, wykonuje następujące czynności, o ile są objęte upoważnieniem:
  14. ustanawia i realizuje zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu, o których ustanowienie wystąpił konsument, ze skutkiem od dnia wskazanego w Upoważnieniu,
  15. dokonuje niezbędnych przygotowań do akceptowania poleceń zapłaty i akceptuje polecenia zapłaty ze skutkiem od dnia wskazanego w Upoważnieniu,
  16. informuje płatników wskazanych w Upoważnieniu i dokonujących regularnie przychodzących poleceń przelewu na rachunek konsumenta o danych identyfikujących rachunek konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz przekazuje płatnikom kopię Upoważnienia,
  17. informuje odbiorców określonych w Upoważnieniu i stosujących polecenie zapłaty do pobierania środków pieniężnych z rachunku konsumenta o danych identyfikujących rachunek konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz o dniu, od którego polecenia zapłaty mają być realizowane z tego rachunku, a także przekazuje tym odbiorcom kopię Upoważnienia.
  18. Datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku prowadzonego przez dostawcę przyjmującego, ustala się na co najmniej 6 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego dokumentów przekazanych przez dostawcę przekazującego zgodnie z pkt. 6 ppkt 1. W przypadku określenia daty na dzień wcześniejszy, zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty, dostawca przyjmujący wykonuje po upływie 6 dni roboczych od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego tych dokumentów.
  19. Konsument ma możliwość skorzystania z usług płatniczych prowadzonych przez dostawcę przyjmującego w następującym zakresie:
  20. przeniesienie rachunku + salda rachunku + polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu
    i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu,
  21. przeniesienie rachunku + salda rachunku,
  22. przeniesienie samego salda rachunku,
  23. przeniesienie salda rachunku + polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu,
  24. przeniesienie tylko polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu.

Wskazane czynności mają zastosowanie do rachunków płatniczych umożliwiających co najmniej:

  1. dokonywanie wpłat środków pieniężnych na ten rachunek,
  2. dokonywanie wypłat gotówki z rachunku,
  3. zlecanie i odbieranie transakcji płatniczych.

Dostawca przyjmujący, który nie świadczy usług świadczonych przez dostawcę przekazującego
w ramach prowadzonego rachunku płatniczego, nie jest obowiązany do ich świadczenia w ramach rachunku otwieranego przez niego dla konsumenta w ramach przeniesienia rachunku.

W trakcie przenoszenia rachunku płatniczego mogą wystąpić następujące trudności związane
z powyższymi usługami, gdy konsument posiada rachunek:

 

  1. na którym jest blokada środków z tytułu nierozliczonej transakcji płatniczej,
  2. z którego są dokonywane spłaty kredytów, w tym udzielonych z wykorzystaniem karty kredytowej,
  3. na którym dokonano zajęcia środków w toku postępowania egzekucyjnego
    lub zabezpieczającego,
  4. z blokadami środków,
  5. na którym została ustanowiona kaucja środków na poczet zobowiązań konsumenta wobec innego dostawcy,
  6. z saldem zerowym i zaległymi opłatami, w przypadku gdy dostawca przyjmujący nie wprowadza przekroczenia salda na rachunku, a opłaty są naliczone, ale nie zostały pobrane,
  7. z saldem ujemnym,
  8. z otwartą akredytywą, otwartym inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym,
  9. prowadzony dla konsumenta, wobec którego zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu przez niego upadłości lub który złożył wniosek o ogłoszenie upadłości,
  10. powiązany z członkostwem u dostawcy prowadzącego taki rachunek.
  11. Dostawca przyjmujący nie pobiera od konsumenta opłat w związku z przeniesieniem rachunku płatniczego.
  12. W celu przeniesienia rachunku płatniczego, konsument zobowiązany jest wypełnić Wniosek
    o przeniesienie rachunku płatniczego przez konsumenta 
    Upoważnienie do przeniesienia rachunku płatniczego oraz przedstawić w nich swoje dane:
    1. imię i nazwisko,
    2. PESEL,
    3. data i miejsce urodzenia,
    4. rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość – aktualny oraz ten którym konsument legitymował się u dostawcy przekazującego (jeśli był inny niż aktualny),
    5. adres zamieszkania,
    6. adres do korespondencji,
    7. numer telefonu kontaktowego,
    8. adres e-mail,
    9. status rezydencji,
    10. numer rachunku, który ma zostać przeniesiony,
    11. instytucje, które mają zostać powiadomione o zmianie rachunku przez konsumenta (nazwa
      i adres).
  13. Konsument ma możliwość pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących relacji z dostawcą przyjmującym poprzez zwrócenie się do:
  14. Arbitra Bankowego – w trybie pozasądowego postępowania w celu rozwiązania sporu (szczegółowe informacje o Bankowym Arbitrażu Konsumenckim dostępne są na stronie internetowej www.zbp.pl);
  15. Rzecznika Finansowego – w trybie skargowym lub pozasądowego postępowania w celu rozwiązywania sporu (szczegółowe informacje dostępne na stronie internetowej www.rf.gov.pl).

Jednocześnie Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy jest sąd pierwszej instancji, w którego okręgu konsument ma miejsce zamieszkania.

 

Załączniki:

Znajdziesz nas też tutaj