Informacje o trybie przeniesienia rachunku płatniczego
- Bank Spółdzielczy w Legionowie, zwany dalej „dostawcą przejmującym”, informuje o sposobie przeniesienia rachunku płatniczego od dotychczasowego banku, zwanego dalej „dostawcą przekazującym”.
- Proces przeniesienia rachunku płatniczego Bank Spółdzielczy w Legionowie realizuje zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (z późn. zm.).
- Przez „przeniesienie rachunku płatniczego” należy rozumieć przekazanie, z upoważnienia Klienta będącego konsumentem, rachunku oraz usług płatniczych i informacji powiązanych z tym rachunkiem, lub salda tego rachunku, pomiędzy bankami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Konsument składa u dostawcy przyjmującego Upoważnienie do przeniesienia rachunku płatniczego oraz Wniosek o przeniesienie rachunku płatniczego przez konsumenta. Wzór Upoważnienia oraz Wniosek Bank udostępnia konsumentowi w formie papierowej oraz za pośrednictwem swojej strony internetowej Banku Spółdzielczego w Legionowie.
- Dostawca przyjmujący, w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania Upoważnienia, zwraca się do dostawcy przekazującego o dokonanie następujących czynności, o ile zostały zawarte w Upoważnieniu
1) przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, wykazu istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz dostępnych informacji o udzielonych zgodach na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione,
2) przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, dostępnych informacji o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień zwrócenia się o te informacje,
3) zaprzestania akceptowania poleceń zapłaty i przychodzących poleceń przelewu, ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu, w przypadku gdy dostawca przekazujący nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłatyna rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego,
4) anulowania zleceń stałych ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu,
5) przekazania środków pieniężnych pozostających na rachunku płatniczym prowadzonym przez dostawcę przekazującego w dniu określonym przez konsumenta w Upoważnieniu,
6) zamknięcia rachunku płatniczego konsumenta prowadzonego przez dostawcę przekazującego w dniu wskazanym przez konsumenta w Upoważnieniu.
- Dostawca przekazujący dokonuje następujących czynności, o ile są objęte Upoważnieniem:
1) przekazuje dostawcy przyjmującemu informacje, o których mowa w pkt. 5 ppkt 1-6, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania Upoważnienia,
2) ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu zaprzestaje akceptowania przychodzących na rachunek płatniczy poleceń przelewu i poleceń zapłaty w przypadku gdy nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty na rachunek płatniczy posiadany lub otwarty przez konsumenta u dostawcy przyjmującego, a w przypadku odmowy przyjęcia transakcji informuje płatnika lub odbiorcę o przyczynach odmowy,
3) anuluje zlecenia stałe ze skutkiem od dnia określonego w Upoważnieniu,
4) przekazuje środki pieniężne pozostające na rachunku płatniczym prowadzonym przez niego na rachunek płatniczy prowadzony przez dostawcę przyjmującego, w dniu określonym w Upoważnieniu,
5) zamyka rachunek płatniczy w dniu określonym w Upoważnieniu, jeżeli nie istnieją na nim nieuregulowane zobowiązania uniemożliwiające jego zamknięcie, i pod warunkiem zakończenia czynności wymienionych w ppkt. 1-3.
- Dostawca przyjmujący, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, o których mowa w pkt. 5 ppkt 1-6, wykonuje następujące czynności, o ile są objęte upoważnieniem:
1) ustanawia i realizuje zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu, o których ustanowienie wystąpił konsument, ze skutkiem od dnia wskazanego w Upoważnieniu,
2) dokonuje niezbędnych przygotowań do akceptowania poleceń zapłaty i akceptuje polecenia zapłaty ze skutkiem od dnia wskazanego w Upoważnieniu,
3) informuje płatników wskazanych w Upoważnieniu i dokonujących regularnie przychodzących poleceń przelewu na rachunek konsumenta o danych identyfikujących rachunek konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz przekazuje płatnikom kopię Upoważnienia,
4) informuje odbiorców określonych w Upoważnieniu i stosujących polecenie zapłaty do pobierania środków pieniężnych z rachunku konsumenta o danych identyfikujących rachunek konsumenta u dostawcy przyjmującego oraz dniu, od którego polecenia zapłaty mają być realizowane z tego rachunku, a także przekazuje tym odbiorcom kopię Upoważnienia.
- Datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku prowadzonego przez dostawcę przyjmującego, ustala się na co najmniej 6 dni roboczych, licząc od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego dokumentów przekazanych przez dostawcę przekazującego zgodnie z pkt. 6 ppkt 1. W przypadku określenia daty na dzień wcześniejszy, zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty, dostawca przyjmujący wykonuje po upływie 6 dni roboczych od dnia otrzymania przez dostawcę przyjmującego tych dokumentów.
- Konsument ma możliwość skorzystania z usług płatniczych prowadzonych przez dostawcę przyjmującego w następującym zakresie:
1) przeniesienie rachunku + salda rachunku + polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu,
2) przeniesienie rachunku + salda rachunku,
3) przeniesienie samego salda rachunku,
4) przeniesienie salda rachunku + polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu,
5) przeniesienie tylko polecenia zapłaty oraz/lub polecenia przelewu i zlecenia stałego dotyczącego polecenia przelewu.
Wskazane czynności mają zastosowanie do rachunków płatniczych umożliwiających co najmniej:
1) dokonywanie wpłat środków pieniężnych na ten rachunek,
2) dokonywanie wypłat gotówki z rachunku,
3) zlecanie i odbieranie transakcji płatniczych.
Dostawca przyjmujący, który nie świadczy usług świadczonych przez dostawcę przekazującegow ramach prowadzonego rachunku płatniczego, nie jest obowiązany do ich świadczenia w ramach rachunku otwieranego przez niego dla konsumenta w ramach przeniesienia rachunku.
W trakcie przenoszenia rachunku płatniczego mogą wystąpić następujące trudności związane z powyższymi usługami, gdy konsument posiada rachunek:
1) na którym jest blokada środków z tytułu nierozliczonej transakcji płatniczej,
2) z którego są dokonywane spłaty kredytów, w tym udzielonych z wykorzystaniem karty kredytowej,
3) na którym dokonano zajęcia środków w toku postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego,
4) z blokadami środków,
5) na którym została ustanowiona kaucja środków na poczet zobowiązań konsumenta wobec innego dostawcy,
6) z saldem zerowym i zaległymi opłatami, w przypadku gdy dostawca przyjmujący nie wprowadza przekroczenia salda na rachunku, a opłaty są naliczone, ale nie zostały pobrane,
7) z saldem ujemnym,
8) z otwartą akredytywą, otwartym inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym,
9) prowadzony dla konsumenta, wobec którego zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu przez niego upadłości lub który złożył wniosek o ogłoszenie upadłości,
10) powiązany z członkostwem u dostawcy prowadzącego taki rachunek.
- Dostawca przyjmujący nie pobiera od konsumenta opłat w związku z przeniesieniem rachunku płatniczego.
- W celu przeniesienia rachunku płatniczego, konsument zobowiązany jest wypełnić Wniosek o przeniesienie rachunku płatniczego przez konsumenta i Upoważnienie do przeniesienia rachunku płatniczego oraz przedstawić w nich swoje dane:
1) imię i nazwisko,
2) PESEL,
3) data i miejsce urodzenia,
4) rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość – aktualny oraz ten którym konsument legitymował się u dostawcy przekazującego (jeśli był inny niż aktualny),
5) adres zamieszkania,
6) adres do korespondencji,
7) numer telefonu kontaktowego,
8) adres e-mail,
9) status rezydencji,
10) numer rachunku, który ma zostać przeniesiony,
11) instytucje, które mają zostać powiadomione o zmianie rachunku przez konsumenta (nazwa i adres).
- Konsument ma możliwość pozasądowego rozstrzygania sporów dotyczących relacji z dostawcą przyjmującym poprzez zwrócenie się do:
1) Arbitra Bankowego – w trybie pozasądowego postępowania w celu rozwiązania sporu (szczegółowe informacje o Bankowym Arbitrażu Konsumenckim dostępne są na stronie internetowej Związku Banków Polskich
2) Rzecznika Finansowego – w trybie skargowym lub pozasądowego postępowania w celu rozwiązywania sporu (szczegółowe informacje dostępne na stronie internetowej Rzecznika Finansowego).
Jednocześnie Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy jest sąd pierwszej instancji, w którego okręgu konsument ma miejsce zamieszkania.
Załączniki: